Досвід роботи

Вступ
Сучасні програми з рідної мови орієнтують вчителя – словесника на формування мовної особистості учня. У зв’язку з цим необхідно добирати засоби навчання так, щоб стимулювати учнів до активної мовленнєвої діяльності, найвищім виявом якої є творчість. Поняття творчість визначається, як «процес людської діяльності, що створює якісно нові матеріальні і духовні цінності». Тому лише завдяки творчій діяльності людей можливий розвиток науки, мистецтва, освіти, державності, і, взагалі, будь-який прогрес.
  М. Амосов писав, що «творчість – це створення нових моделей та втілення їх через функціональну активність в моральні речі або ж у матеріальні моделі – книги, малюнки і т.д.
  Було доведено, що задатки творчих здібностей властиві будь-якій людині, будь-якій дитині. Взагалі, творчі здібності необхідно розвивати з раннього віку. Над проблемою розвитку творчих здібностей працювали багато науковців. Це питання розглядали Л.Виготський, Г. Костюк, Т. Кудрявцева,  А. Пономарьов, В Сидоренко та інші.
  Отже, актуальність і перспективність досвіду – це забезпечення умов для розвитку творчої особистості дитини; позитивна мотивація учнів до пізнавальної діяльності, потреба в самопізнанні, самореалізації і самовдосконаленні; можливість оригінального підходу до побудови структури сучасного уроку; сприяння виконанню завдань Національної доктрини розвитку освіти; досвід дозволяє гарантувати досягнення певного стандарту освіти.
  Провідна педагогічна ідея досвіду:
вироблення певної сукупності технологій навчання української словесності;
сприяння розвитку творчих здібностей, інтересів, умінь, навичок та інших інтелектуальних чинників сучасних школярів.
  Практична значущість досвіду полягає в тому, що він дає можливість підвищити інтерес до вивчення рідної мови, збільшення кількості учнів, які виявляють бажання взяти участь у олімпіадах, конкурсах, змаганнях з даної дисципліни, поступово намічається тенденція зростання успішності, підвищення відсотка якості знань учнів.
  Даний досвід дозволяє вчителю самому творчо інтерпретувати різні підходи до організації навчально-виховного процесу, а не заглиблюватися в суть тільки однієї технології; за інноваційним потенціалом досвід носить комбінаторний характер, так як передбачає конструктивні поєднання, інтеграцію сучасних педагогічних технологій та методик, спрямованих на розвиток творчої особистості.
  Важливим завданням навчально-виховного процесу в сучасній школі є всебічний розвиток школярів, зокрема творчих здібностей особистості. Творчі здібності школярів можна розвивати по-різному. Окремі учні можуть самостійно розвивати свої задатки, удосконалювати здібності, щоб вони стали творчими. Але щоб розвивати творчі здібності більшості школярів, необхідна допомога вчителя.
  Завдання педагога: управляти процесами творчого пошуку, йдучи від простого до складного: створювати ситуації, що сприяють творчій активності школяра, розвивати його уяву асоціативне мислення, здатність розуміти закономірності, прагнення постійно вдосконалюватися, розв’язувати дедалі складніші творчі завдання.
  В цьому і допомагають інноваційні технології навчання, що забезпечують позитивну мотивацію здобуття знань, активне функціонування інтелектуальних і вольових сфер, сприяють розвитку творчої особистості.
  Основна мета,  що покладена в основу інноваційних технологій навчання – створення ситуації успіху, сприятливих умов для повноцінної діяльності кожної дитини. Кожен педагог вибирає для себе найцікавіші і найрезультативніші технології, вдосконалює їх, експериментує, враховуючи індивідуальні особливості своїх учнів. Вчитель повинен створити свою міні-методику шляхом експериментів і пошуків. Багато з них заслуговують на увагу сучасного педагога, який прагне дати якісний рівень знань, зробити урок цікавим, досягти максимального взаєморозуміння і співпраці між вчителем і учнем.





Основна аналітична частина
У своїй педагогічній практиці кілька років працюю над вирішенням науково-методичної проблеми «Розвиток творчих здібностей учнів на уроках української мови та літератури шляхом використання інноваційних технологій навчання».
  Свій опис досвіду хочу почати словами В. Сухомлинського «Немає абстрактного учня. Мистецтво і майстерність навчання і виховання полягає в тому, щоб розкривати сили і можливість кожної дитини, дати їй радість успіху в розумовій праці…»
  Щоб досягти бажаних результатів, треба чітко усвідомити, як підготувати урок ( а він є основною формою організації навчальної діяльності учнів ), які форми і методи дібрати, щоб досягти ефективності і успішності.
  Я думаю, що ефективний урок залежить від глибоких теоретичних знань, креативного підходу вчителя, необхідні практичні навички і використання різних форм роботи. Для цього використовую нестандартні уроки і вправи. Вміле застосування різноманітних форм роботи, на мою думку, дає змогу вчителеві успішно розв’язати порушені проблеми. Для цього слід визначити таку послідовність роботи:
-       Визначити рівень підготовленості класу до сприйняття тієї чи іншої технології;
-       Провести достатньо попередньо підготовку учнів;
-       Забезпечити послідовність в освоєнні учнями певних прийомів роботи;
-       Дати учням інструктивні матеріали для подальшої роботи;
  Я використовую урок-гру, урок-подорож, урок-практикум, урок-роздум та інші.
  Наприклад урок-гра - це резерв самореалізації вчителя і учня. Її слід використовувати, щоб спонукати учнів до активної діяльності, викликати в них інтерес до навчання, виховувати творчу особистість. (Додаток 1.)
  Для того щоб краще засвоїти новий матеріал, використовую таблиці, малюнки, блок-схеми, діаграми і т.д. (Додаток 2.)
  Уроки повторення і узагальнення знань часто проводжу так: спочатку повторення теоретичного матеріалу, наведення прикладів по кожному пункту, далі можна дати творчі завдання різного типу. 
Учні складають словничок із якнайбільшої кількості визначених компонентів (антонімів, синонімів, слів певних тематичних груп, лексико-граматичних класів тощо).
"Будівничі"
Учні будують слова з певною значущою частиною (наприклад, з префіксом роз-, суфіксом ~н- тощо).
"Мислитель"
Учні дістають завдання скласти сенкан до певного понятгя. Потім обмінюються творчими роботами в парах чи групах з подальшим аналізом та оцінюванням їх.
"Пограємось у слова"
Робота в парах. Один учень записує іменник, а другий добирає до нього прикметник тощо. Можна розширити кількість учасників групи, що передбачатиме добір або інших прикметників, або слів інших частин мови,
" Єдинопочаток "
Робота в малих групах. Учні складають тексти, в яких усі слова починаються з тієї самої літери.
"Археологи"
До запропонованих понять учні мають дібрати такі синоніми або асоціативні слова, які належать до пасивної лексики (історизми чи архаїзми). "Подаруй мені слово" поданого тексту учням треба дібрати якнайбільшу кількість заголовків.
"Запитання в подарунок"
Учні мають сформулювати щонайбільшу кількість запитань за темою уроку, потім обмінюються запитаннями й готують на них відповіді.
"Розмалюй речення"
Непоширені речення учні повинні доповнити другорядними членами.
"Мовний етикет"
Робота у групах. Завдання: в коротких діалогах озвучити вітання з друзями, прощання з батьками, запрошення на день народження тощо.
"Народна мудрість"
Учні мають доповнити прислів'я, розкрити значення їх (можна використати метод "Мікрофон"). Слово - не горобець (вилетить - не піймаєш). Гостре словечко (коле сердечко). І від солодких слів (буває гірко).
Від теплого слова (і лід розмерзає). Слово старше (за гроші). Менше слів (більше діла).
"Слово в малюнку"
Завдання: фарбами зобразити почутий поетичний фрагмент.
У мові - чари барвінкові, Аж сяють барви веселкові.
Д. Білоус
Ти наше диво калинове, Кохана українська мово.
Д.Білоус
Як парость виноградної лози, Плекайте мову.
М. Рильський
"Розфарбую слово”
Учні мають дібрати якнайбільшу кількість епітетів до запропонованих слів.
Мова, слово, пісня, Україна, мрія, думка, віра, правда, добро, радість, щастя, любов, надія.

"Урок людяності"
У тактовній формі учень має вказати на неправильну поведінку уявному скупому (ледачому, вередливому) співрозмовникові.
"Наші імена"
Учень повинен пояснити, яке ім'я він хотів би мати й чому, а також записати пестливі форми цього імені.
"Неповторність поезії"
Робота у групах. Учням треба скласти за аналогією акровірші про зиму і літо.
Високе небо кличе журавлів. Останнє листя сумно так жовтіє. Самотня квітка сяє на вікні. Елегій час, і суму, і надії. На землю дощ спускає пелену. І в холод йдемо, та ждемо весну. Весело й дзвінко продзвенів струмок. Енергій сонця й квітів не зловити. Співає все, трава - немов вінок. Надіється, кохає, хоче жити, Окрилюється серце і співа. Юнь трав і неба знову розцвіла.
"Ми - поети"
Учні мають скласти поезії за поданими римами (роботу можна виконувати в парах).
"Ювеліри"
Завдання: написати твори-мініатюри або побудувати речення, які складалися б: 1) лише з граматичних основ; 2) лише з дієслів; 3) лише з підметів тощо.
"Детективи"
За накресленими на дошці схемами учні мають побудувати речення, виконати синтаксичний розбір їх.
"Заговори, щоб я тебе побачив"
Учні обмінюються думками, мріями, побажаннями, враженнями - на певну тему. Завдання можна виконувати з використанням методу "Незакінчене речення".
"Хто більше"
Протягом обумовленого часу учні повинні скласти із запропонованими словами якнайбільше самостійних речень.
Земля, дорога, мама, сонце, небо, краса, диво, душа, серце.
"Об'єднай"
Учням треба побудувати міні-текст (3-4 речення), у який увести слова ліс, ялини, дуби, мешканці, а під час перевірки виконання завдання "позичити" в сусіда по парті найцікавіше речення й прилучити до свого за змістом і граматично.
"Поясни"
За визначений час учні мають пояснити лексичне значення поданих слів.
Орбіта, земля, Земля, горизонт, обрій, небокрай, краєвид, крайобраз, крайнебо, виднокіл, вир, вирій.
"Шукачі пригод"
Учні мають вигадати й описати якнайбільше пригод, які передували б поданому закінченню тексту. Роботу виконують у малих групах.
...І ось, нарешті, берег. Усі, хто був у човні, поглядами і словами підтримували один одного. Здавалося, все закінчилось.
"Павучки”
Слова з протилежним значенням учні мають з’єднати пунктирною лінією, а слова,
близькі за значенням, - звичайною.
безсердечність        доброта            шлях                      хата
жорстокість            чуйність           ліс                      дорога
байдужість              сердечність     кам'яниця         діброва
Ситуативні завдання з розвитку зв'язного мовлення
1.                 Мабуть, з вами теж трапляються прикрощі такі, скажімо, як з героєм повісті В. Нестайка «Тореадори з Васюківки» Явою. Напишіть про такі випадки, витримавши гумористичний тон. Продумайте побудову вашої розповіді, стиль висловлювання, дайте їй назву.
2.           Чи носить ваша вулиця чиєсь ім'я? А можливо, вам відоме щось про видатних людей, які
• народилися та жили у нашому місті. Підготуйте матеріал для газети під назвою «Він народився в нашому місті». Заздалегідь зорієнтуйтеся, з використанням яких типів мовлення ви будете створювати текст.
3.           Чи замислювалися ви коли-небудь над тим, який зміст вкладають люди у слова «добра людина»? Що вони означають для вас, як ви їх розумієте? Напишіть свою думку з цього приводу. Текст якого типу мовлення ви створите? Обміркуйте тези, які ви будете відстоювати, їх аргументацію, виберіть прийоми побудови вашого висловлювання, які допоможуть увиразнити його.
4.   Пригадайте, як ви вперше йшли в дитсадок, до школи, на свято ялинки, на заняття гуртка, до цирку тощо. Згадайте, що ви відчували, що вас переповнювало: гордість, радість тощо? Напишіть твір «Як я вперше...».
5.   Згадайте ситуацію, коли ви були свідком, глядачем якогось хвилюючого дійства: фільму, спортивного свята; які почуття переживали в той момент; хто був поряд з вами і що відчував він. Напишіть твір на тему «Хвилююча мить».
6.   Наведіть приклади життєвих ситуацій, коли виникає потреба говорити, писати про людей, їхні вчинки, дії, характеризувати їхні моральні якості, зовнішній вигляд і так далі, оберіть стиль кожного висловлювання
7.   Уявіть, що вам треба виступити з характеристикою однокласника, якого хочуть вибрати старостою класу? Які риси характеру, на ваш погляд, повинна мати людина, якій доручають важливу справу? Чи є вони в того, кого ви пропонуєте ; Обгрунтуйте свою точку зору Побудуйте висловлювання, ввівши в нього детальну характеристику однокласника. Подумайте, текст якого стилю та типу мовлення ви будете створювати.
8.           Читаючи художні твори, ви, мабуть звертали увагу на психологічні характеристики героїв. Підготуйте словесні замальовки тих людей, які вас зацікав­лять, зверніть увагу на деталі, які можуть визначати професію людини, її характер, настрій. Який стиль мовлення доречно використати?
9.           Напишіть дві мініатюри, зображуючи зовнішність когось з ваших рідних чи друзів:
1) у хвилини радості, образи, гніву та ін.;
2) за якимось заняттям під час розмови.
Щоб текст був завершений, введіть їх у твір. У вступі коротко скажіть про те, чим зумовлений стан героя.
10.     Чи листуєтесь ви з ким-небудь? Якщо так, то чи ділитесь у листах роздумами про своїх однокласників, друзів? Наведіть приклади такого листа комусь із знайомих, рідних, друзів.
11.     Чи було так, що чиєсь добре ставлення, лагідне слово змінювало ваш поганий
настрій і на душі ставало легше? Розкажіть про такий випадок.
12.     Чи цікавились ви своїм родоводом? Чи знаєте ви, ким були ваші прабабусі, прадідусі, бабусі, дідусі. Напишіть кілька сторінок до сімейного альбому «Наша сім'я». Стиль мовлення виберіть самі. Вирішить самі, про кого саме ви розповісте, зі слів старших опишіть людей, вкажіть, чим вони займалися.
13.     Спробуйте написати про себе: яким ви себе бачити, яким вас вважають рідні, друзі, знайомі? Як вони характеризують ваші вчинки? Що вам у собі подобається, а що ні ? Назвіть свій нарис «Автопортрет».
14.     Створіть «Літопис нашого класу». Напишіть спочатку про тих однокласників,
які вам подобаються и чим саме. Намагайтеся не писати дошкульного; аби не ображати інших.
15.     Чи були ви колись свідком або учасником того випадку, про. який можна сказати: «Це вчинок ) справжньої людини»? Напишіть замітку до газети для відповідної рубрики. Придумайте яскравий заголовок.
16.     Обговоріть проблеми, що пов'язані із станом культури та освіти в Україні.

Для усного повідомлення на лінгвістичну тему використовую алгоритми, які допомагають учням побудувати послідовне і логічне висловлювання.
  Алгоритм – це чітка, розумова, з методичною доцільністю продумана система логічних операцій, послідовне виконання яких неминуче приводить до правильного розв’язання задач. Алгоритми найповніше, найефективніше реалізують методичні принципи роботи з граматичними правилами, сприяють злиттю в одне ціле двох процесів – засвоєння і застосування правила на письмі. (Додаток 3.)
  Щоб стимулювати учнів критично мислити, треба створити творчу атмосферу, яка сприятиме активному залучанню учнів до процесу навчання. Для цього треба дозволити дітям вільно розмірковувати, робити припущення, встановлювати їхню очевидність або безглуздість. Дієвим є використання різноманітних форм і методів роботи, таких, як ребуси, кросворди, загадки, лінгвістичні ігри, написання творів-мініатюр і т.д. Важливим  є спілкування, співпраця вчителя і учнів на уроці.
  На уроках застосовую такі методи, як «мікрофон», «не закінчене речення», «мозковий штурм», «метод прес», та інші. Це дає можливість розвивати критичне мислення. Це зважений і вдумливий розгляд різних, а часом і протилежних підходів і розумінь проблеми з метою прийняття обґрунтованих рішень та формулювання оцінок. (Додаток 4.)
Щоб стимулювати інтерес в учнів до нових знань, сприяти розвитку дитини через розв’язання проблем і застосування їх у конкретній діяльності, застосовуємо метод проектів.
  В їх основі лежить дослідження певної проблеми, що передбачає високий рівень творчої активності учнів. Відбувається відхід від традиційної форми уроку, надається свобода у виборі теми, методів, форм роботи. Перед ними стоїть умова: уникнути штучності, продумати проект так, щоб самим учасникам було цікаво щоразу шукати нову форму, уникаючи готових заздалегідь опрацьованих шаблонів.
  Діти оформлюють результати роботи у вигляді доповідей, публікацій, буклетів, презентацій.
  Приклади тем проектів:
«Особливості української орфоепії»
«Цікава фразеологія»
«Особливості українського словотворення»
«Вживання в мовленні складних синтаксичних конструкцій» та ін..
  Для перевірки знань, умінь, навичок проводжу тестування. Вважаю, що тести дають можливість учням розвивати критичне і аналітичне мислення, шляхом вибору знаходити правильну відповідь, також дають тести навички підготовки до ЗНО. (Додаток 5.)





















Висновки

  В процесі своєї роботи я переконався, що лише урізноманітнюючи форми і методи навчання учнів, можна досягти високих результатів: всебічно розвивати творчі здібності учнів, а значить, формувати творчу особистість дитини.
  Я переконався, що вдала співпраця вчителя і учня – це гарантія високої результативності і ефективності роботи вчителя. Тому я вважаю, що педагогічна майстерність полягає у постійних творчих пошуках, експериментах, дослідженнях. Ніколи не треба зупинятись, адже педагогічна діяльність – це безперервний процес, це нескінченний пошук.
  Проаналізувавши свою роботу за останні роки, я побачив позитивну динаміку в якості знань учнів. Діти стали більш активними, комунікабельними, старанними. Я зрозумів, що вибрав актуальну проблемну тему і вирішив не зупинятись і продовжувати працювати над нею, вдосконалюючи і поглиблюючи свій досвід.














Бібліографія
1.      Інтерактивні технології навчання: теорія, досвід: Методичний посібник. / Авт.-уклад. О. Пометун, Л. Пироженко. – 2007.
2.      Нісімчук А. С., Падалка О. С., Шпак О. Т. Сучасні педагогічні технології. К, 2000.
3.      Пометун О. І., Пироженко Л. В. Сучасний урок. Інтерактивні технології навчання. - К.: А.С.К., 2004.
4.      Перспективні педагогічні технології в шкільній освіті: Навчальний посібник / За заг. ред. С. П. Бондар. – Рівне, Редакційно-видавничий центр "Тетіс" Міжнародного університету "РЕГІ", 2003. – 200с.
5.      Сучасний урок. Інтерактивні технології навчання. / О. І. Пометун,  Л. В. Пироженко. – К.: Видавництво А.С.К., 2003. – 192 с.
6.      Фасоля А. М. Урок в умовах особистісно-зорієнтованого навчання // Українська мова і література. – 2003. - № 46
7.      Варзацька Л. Інтерактивні методи навчання: лінгводидактичні засади //Дивослово. - 2005. - № 2. - C. 5-19
8.   Гаврилюк М. Через інтерактивне навчання - до естетичного розвиненого учня //"Тема. На допомогу вчителю зарубіжної літератури". - 2005. - № 3-4. - C. 41-43
9. Дзеціна Н. Стилістичні можливості діалогу //Українська мова та література. - 2005. - № 11 (березень). - C. 6-8
10. Іванішена С. Форми та методи інтерактивного навчання //Початкова школа. - 2006. - № 3. - C. 9-11
11. Кратасюк Л. Інтерактивні методи навчання: Розвиток комунікативних і мовних умінь //Дивослово. - 2004. - № 10. - C. 2-11
12. Пометун О. І. Сучасний урок. Інтерактивні технології навчання: Науково-методичний посібник; За ред. О. І. Пометун. -К.: А.С.К., 2004. -192 с.
13.    Салтовська В. Використання інтерактивних методів навчання на уроках розвитку мови //Рідна школа. - 2005. - № 3. - C. 16-18


Додатки до опису досвіду
Додаток 1
Ігрові моменти на уроках української мови.
Гра «Редактор».                                                                                                                                       Відредагуйте речення і запишіть
1) Спускаючись з гори, у мене зламалась лижа. 2) Міліціонер зупинив перебігаючого на червоне світло пішохода. 3) Йдучи по коридору, двері прочинилися. 4) Увійшовши в ліс, сонце сіло. 5) Простягнувши руку по ягоду, з куща почулося шипіння. 6) Підбігаючи до фінішу, нам аплодували глядачі. 7) Здавши прочитану книжку, бібліотекар порадив мені нову.
 Методична  цінність: редагуючи речення, учні закріплюють правили написання розділових знаків у реченнях із дієприслівниковими зворотами; набувають навичок редагування написаних самостійно текстів.
Творче конструювання. Прочитайте прислів'я. Перебудуйте складні речення на прості так, щоб виділена частина була замінена на дієприслівниковий зворот. Запишіть утворені  речення. Зразок: Забуває дати — не забуває взяти. Забуваючи дати, не забуває взяти.
1. Коли ідеш у гостину, бери хліб у торбину. 2. Дає малу нитку — дере на цілу свитку. 3. Якщо надувсь як сич, гостей не клич. 4. Добре чортові в дудку грати, як він сидить в очереті.
Визначте вид кожного з утворених дієприслівників
Методична  цінність:  таке  завдання  потребує від учителя  застосовування  випереджального навчання.   А  саме: види складних речень вивчаються в 9 класі, добір синтаксичних синонімів також. Але учні вже в 7 класі повинні вирізняти у тексті складні речення, осмислено ставити потрібні пунктограми.
«Третє зайве»
У реченнях виділити присудки. Знайти «зайве» речення. Свій вибір пояснити.
1.     Чимало українських етикетних виразів можуть використовуватись у різних ситуаціях.
2.     За століття мовний етикет українських обрядів значно змінився.
3.     Деякі з етикетних виразів одночасно можуть виконувати кілька функцій.
 
Додаток 2
                     Відповідність між звуками та буквами
 Я - [йа]               позначають два звуки :
            Ю - [йу]           - на початку слова [ йама]
            Є -  [йе]            -  після голосного [майак]
             Ї -  [йі]              - після апострофа та знака м’якостійач], [бареилІйеф]

Я -  ['а]                 позначають м’якість попереднього приголосного  і            
Ю - ['у]                  один  голосний звук:
Є -   ['е]                -  після приголосного звука [л'ал'ка].

           Щ - [шч]       [шчука]

      Ь  - [   ]          [пен']

            ДЗ - [дз]      [дзеркало]    АЛЕ: на межі префікса і кореня Д і З, Д і Ж
ДЖ - [дж]    [джм'іл']        позначають два різні звуки 
                                                      [в'ід звук],[в'ід жати]

 НН - [н:]       [знан':а]

Е - [ еи]          в ненаголошеній позиції
И - [ие]           [веиселка],[сиенен'кий]

О - [оу] -          якщо в наступному складі наголошений [у]
                          оузул'а]

-    ться  -   [ц':а]    [л':ец':а]
-          шся  -   [с':а]   [од'агайес':а]

Схеми.

                    Описание: D:\Назаренко урок\333.JPG
Додаток 3
Використання схем – алгоритмів на уроках української мови.
АЛГОРИТМ
синтаксичного розбору словосполучення
 








                                               
Овал: СкладнеОвал: Просте                                                                          

 




Іменникове

Прикметникове

Займенникове

Числівникове

Дієслівне

Прислівникове

 




Додаток 4
Прийоми інтерактивного навчання на уроках української мови.
«Мікрофон»
Вчитель бере мікрофон, починає читати речення, передає його учням, які повинні закінчити речення.
1.     Між двома приголосними вживається…
2.     Між двома голосними вживається…
3.     Після голосного перед приголосним, крім в, ф, хв., св., цв…
4.     На початку речення перед приголосним…
5.     На початку речення перед голосним…
«Гронування»
Вчитель посередині аркуша записує слово, а учні пишуть слова навколо даного, які асоціації викликає дане слово. Потім всі ці асоціації необхідно пов’язати з даним словом.
Наприклад:
 






                                                       


«Незакінчене речення»
Учні в кінці уроку відповідають на питання, закінчуючи речення
Сьогодні на уроці я запам’ятав…
Найбільше мені сподобалось на уроці…
 Найбільші труднощі у мене викликало…
Додаток 5
Оцінювання знань учнів за допомогою тестування.
2 ВАРІАНТ
1.           Позначте     рядок, у якому правильно підкреслено підмет:
а)Туристське спорядження вони поклали в човен.
б)Турбуватися       про батьків - обов’язок дітей.
в)Гетьмани, гетьмани, якби то ви встали, встали, подивились на той Чигирин!
г)Стоять віддалік одна від одної над річкою три верби.
ґ)Лісове болото обступили білокорі берези.
2.      Позначте       речення з простим дієслівним присудком.
а)А потім вже подвижники і вчені взялись вивчати кургани височенні.
б)Вони будуть купатися й розважатися цілий день.
в)Співати - це як дихати.
г)Птахи по надбережжю готуються відлітати у вирій.
ґ)Все довкола здається ялинковими прикрасами, новорічною феєрією.
3.                Позначте   речення зі складеним іменним присудком.
а)По всій Україні справжні коралі ще й тепер під назвою «доброго намиста» вважаються великою цінністю.
б)Поруч з обробкою хутра в Україні вже з давніх-давен люди вміли виробляти тканини з льону.
в)Усе   живе і мертве повинно зустріти Свят-вечір на своєму місці.
г)А  з рідної півночі вітер поганий перестав зовсім подихати.
ґ)Народжене й випромінюване розквітлим снігом сяйво можна порівняти з усмішкою.
4.                Позначте   речення, у яких ставиться тире між підметом та присудком.
а)Тут землі щедрі.
б)Тільки слово пам’яті спаленність.
в)Літній луг як різнобарвний килим.
г)Топтати ногами рештки пофарбованого яйця або писанки великий гріх.
ґ)Слово не горобець.
д)Листок тополі зелене дзеркало.
5.           Позначте речення, у яких присудок має форму множини.
а)Частина працівників одержал... санаторні путівки.
б)Більшість   учнів записалася до спортивної секції.
в)Вісім альпіністів підкорил... найвищу вершину.
г)Група         дослідників прибул... до місця призначення. ґ)Шість інженерів розроблял... новий проект.
д)Кілька студентів узял... участь у конференції.
6.      Установіть     відповідність між реченнями і видами присудків, ужитих у них.
Подпись: 1. Простий присудок
2. Складений дієслівний присудок
3. Складений іменний присудок
а)Мати       сама дітей на ноги поставила.
б)Учні почали майструвати шпаківні.
в)Будемо   вітати вчителів зі святом.
г)Це один з найперших прикладів
в історії судноплавства.
ґ)Хлопець не став виправдовуватись.
д)Нехай    здійсняться ваші мрії!
7.  Установіть       відповідність між реченням та характеристикою підмета в ньому.
а)Деякі      з дорослих пробували зайти      1. Підмет виражений займенником у Н.в.
  по крижинах до Толі з другого боку.        2. Підмет виражений прикметни­ком у Н.в
Подпись: 3. Підмет виражений неподільним словосполученням.
4. Підмет виражений вигуком.
5. Підмет виражений інфінітивом.
б)При       світлі смолоскипів лаштувалися
 в дорогу кінні.
в)То була тиха ніч-чарівниця.
г)Обов’язок пастухів - дбати про худобу,
намагатися знайти для неї добру пашу.
ґ)Переможне «ура» лунало навкруги.
8.3апишіть текст. Підкресліть головні члени речення.
Міфологія - це фантастичне уявлення про світ, це перекази про богів, духів, героїв. Міфологічні уявлення первісної людини були способом сприймання нею життя. Міфи - найперший пласт культурного існування людства, що став джерелом релігії, науки, мистецтва.
Міфологія давніх слов’ян ніяк не менш цікава, ніж міфи греків та римлян.
Зовнішній вигляд слов’янських богів та духів перебував у прямій залежності від їх здібностей. Боги були багаторукі, одноокі, багатоликі...
9.Складіть два речення так, щоб у першому підмет був виражений назвою художнього твору, а в другому - присудок був виражений фразеологізмом.


За 1-4 - по 0,5 бала, за 5-7 - по 1,5 бала, за 8 - 2,5 бала, за 9 - 3 бали.


Тестування з теми «Звертання. Вставні слова, словосполучення, речення»
Завдання на вибір однієї правильної відповіді.
1.  Визначити речення, у якому правильно виділено звертання.
A.  Пісне, моя ти, підстрелена пташко, мусиш замовкнуть і ти.
Б. Мій брат Богдане, сповістив полковників, що ти живий і що чекаєш їх.
B.  Безмежне поле в сніжному завою, ох, дай мені обширу й волі!
Г. А що старий, якби ти попрохав ще й худоби та птиці?
2.  Указати на речення, ускладнене риторичним звертанням.
A.  Бажав би я, мій рідний краю, щоб ти на волю здобувавсь!
Б. Вставайте, батьку! І старих прикмет навчіть мене - дорога ж не близенька.
B.  Хоч і тяжка твоя дорога, та це, мій хлопчику, нічого.
Г. Шановні восьмикласники! Уважно поставтеся до узагальнення знань з вивченого розділу.
3.  Знайти речення, у якому вставне слово вказує на джерело повідомлення.
A.         Мабуть, найбільш яскравим прикладом того, чого може досягнути людина, якщо вона чогось прагне, є Демосфен.
Б. Природа наділила Демосфена якостями, що, на погляд древніх, були несумісні з ораторською діяльністю.
B.         Справді, з цілющими властивостями джин жури може позмагатися хіба що славнозвісний женьшень.
Г. Здається, відлунює загадковий і заспокійливий рай.
4.  Визначити речення, у якому виділене слово не є вставним.
A.  А може ти відбігши на хвилинку від повсякденних клопотів розгорнеш книжку?
Б. То може вітер розносив по полю від уст відірвані, украдені слова?
B.  Любов мамина і з дна моря може підняти.
Г. Та сосна теж може була нащадком тих героїчних часів.
Завдання з вибором двох правильних відповідей.
5.  Указати речення з поширеним звертанням.
A.  Хато моя, біла хато, ти в білому світі одна.
Б. О рідний краю, кращого за тебе я в житті не знаю.
B.  О Господи, о Господи, мене прости, дай українцю мужності державу зберегти.
Г. Тільки ж не в попелі тобі буть, мово, - квітнути барвами, ще й веселкою.
Ґ. Нема тепер таких річок, як ти була колись, Десно.
6.  Знайти речення, у яких виділені слова є вставними (розділові знаки вилучено).
A.  І щось мені таке болить, що це і є напевно Україна.
Б. Восени листя кущів здавалося червоним багаттям на білому тлі схилів.
B.  Юнак знав напевно, що завтра він підійде до неї і вибачиться.
Г. Вишитий рушник дала мати сину на щастя.
Ґ. Я не гірший за інших на щастя, і за інших не кращий на жаль.
7.  Визначити речення, у яких немає звертання (розділові знаки при звертаннях вилучено).
A.  І чужому научайтесь, і свого не цурайтесь.
Б. Поховайте та вставайте, кайдани порвіте...
B.  Не спи сину! Час не спати! Ще темніють ночі шати...
. Г. Сійся-родися жито пшениця доле земна.
Ґ. Навчіть мене рослини тиші, щоб сильним став, мов дужі ріки.
Завдання з вибором кількох правильних відповідей.
8.  Вибрати рядки, у яких сформульовано правильні твердження.
A.         Вигуки о, ой, що стоять перед звертанням і тісно пов’язані з ними інтонацією, відокремлюються разом із звертанням.
Б. Коли звертання стоїть у середині речення, то воно виділяється окличною інтонацією.
B.  Вставні слова нарешті, зокрема, зрештою, значить виражають почуття.
 Г. Вставні слова, словосполучення та речення виражають оцінку висловлюваного.
 Ґ. Звертання і вставні слова в реченні завжди виступають підметами.
Д. Вставлені конструкції вносять в основне речення додаткові відомості.
 Е. Вставлені речення виділяються з обох боків тире, коли вимовляються зниженим тоном.
Завдання на встановлення відповідності. Кожна цифра може використовуватись один чи кілька разів.
9.   Установити відповідність між реченнями і типом вставних слів за вираженням, ставленням мовця до повідомлюваного.
A.   Побужжя йде, Волинь і наддністрянці, а там,              1. Припущення
 диви, обізветься й Дніпро.
 Б. Чи, може, в цьому якраз і є сила людини, її                  2.Впевненість.
дар, може, без цього не знала б вона виходу ні
в небо, ні в океан і ніколи нічого не відкрила б?
B.    на жаль, частіше доводиться інструкції штудіювати.  3. Емоційне відчуття
Г. Отже, лелека переламав крило, а тому й не       4. Зв’язок думки з попереднім повідомленням            
 зумів долетіти до вирію в кінці серпня. 
Ґ. Ніколи, звичайно ж, не було на цьому               5. Привернення уваги читача.
 військовому судні закоханої пари.
Д. Кажуть, у калині материна любов і мудрість.
10.         Установити         відповідність між реченнями і типами вставних конструкцій, ужитих у них.
A.  Кажуть, українець співає цілий рік і цілий вік.    
Б. На щастя, збереглися в українському живописі національні мотиви, що підносять його над буденністю життя.
B.   За хмарами та зливами, я бачу, сходить день над нивами.
Г. Палинь, як розповідав дідусь, була затишним і трішки дивакуватим лісовим сільцем.
Ґ.Багато хто з вас, певно, замислювався, чому південь нашої країни називають Таврією.
Д. І він, уяви собі, прийшов.


Завдання для самостійного розв’язання.
11. Перебудувати речення так, щоб виділені слова опинилися в ролі звертань. У дужках визначити вид їх (власне звертання, риторичне звертання).
А. Прекрасна українська пісня завжди лунає в наших родинах.
Б. Український народ часто згадує історію своєї держави, його тернисту долю.

12. Скласти 2 речення так, щоб у першому слово виходить виступало вставним, а в другому - головним членом.

Комментариев нет:

Отправить комментарий